WRITE for ATol ADVERTISE MEDIA KIT GET ATol BY EMAIL ABOUT ATol CONTACT US
Asia Time Online - Daily News
             
Asia Times Chinese
AT Chinese



    Middle East
     May 11, 2007
Iraq's own Pentagon (news)papers
By Jim Lobe

WASHINGTON - In the run-up to the March 2003 invasion of Iraq, the Pentagon planned to create a "Rapid Reaction Media Team" (RRMT) designed to ensure control over major Iraqi media while providing an Iraqi "face" for its efforts, according to a report obtained by the independent National Security Archive (NSA), which released it on Tuesday.

The partially redacted three-page document was accompanied by a longer PowerPoint presentation that included a proposed six-month, US$51 million budget for the operation, apparently the first


phase in a one-to-two-year "strategic information campaign".

Among other items, the budget called for the hiring of two US "media consultants" who were to be paid $140,000 each for six months' work. A further $800,000 was to be paid for six Iraqi media consultants over the same period.

Both the paper and the slide presentation were prepared by two Pentagon offices - Special Operations and Low-Intensity Conflict, which, among other things, specialize in psychological warfare, and the Office of Special Plans under then under secretary of defense for policy Douglas Feith - in mid-January 2003, two months before the invasion, according to NSA analyst Joyce Battle.

"The RRMT concept focuses on USG [government]-UK pre- and post-hostilities efforts to develop programing, train talent and rapidly deploy a team of US/UK media experts with a team of 'hand-selected' Iraqi media experts to communicate immediately with the Iraqi public opinion upon liberation of Iraq," said the paper.

The "hand-picked" Iraqi experts, according to the paper, would provide planning and program guidance for the US experts and help "select and train the Iraqi broadcasters and publishers [the 'face'] for the USG/coalition-sponsored information effort".

"It will be as if, after another day of deadly agitprop, the North Korean people turned off their TVs at night, and turned them on in the morning to find the rich fare of South Korean TV spread before them as their very own," the paper enthused, adding that "reconstituted free Iraqi domestic media can serve as a model in the Middle East where so much Arab hate-media are themselves equivalent to weapons of mass destruction".

Whether the plan was implemented as described in the paper is not clear, although the NSA on Tuesday also released an audit by the Pentagon's inspector general regarding two dozen mostly non-competitive contracts totaling $122.5 million awarded by the Defense Department to three defense contractors that carried out media-related activities in Iraq after the invasion.

The contractors included the Rendon Group and Scientific Applications International Corp (SAIC), which received a $25 million contract to create an Iraqi Media Network whose aims appear to be roughly consistent with those laid out in the report, but which largely fell apart after about six months as a result of alleged incompetence and infighting.

SAIC is the same company that hired World Bank communications staffer Shaha Ali Riza at the reported behest of then deputy defense secretary (now World Bank president) Paul Wolfowitz, with whom she was romantically involved. Riza worked for SAIC from March to May 2003 as part of a "democracy and governance" team.

The third company covered by the audit is the five-year-old Lincoln Group, which, among other activities, has reportedly paid millions of dollars to Iraqi newspapers to publish pro-US articles since the invasion.

The RRMT was conceived as a "quick-start bridge" between Iraq's state-controlled media network and "Iraqi free media", which the White Paper's authors described as the long-term goal of the program.

"After the cessation of hostilities, having professional US-trained Iraqi media teams immediately in place to portray a new Iraq (by Iraqis for Iraqis) with hopes for a prosperous, democratic future will have a profound psychological and political impact on the Iraqi people," said the paper.

"The mission will be to inform the Iraqi public about USG/coalition intent and operations, to stabilize Iraq (especially preventing the trifurcation of Iraq after hostilities) and to provide Iraqis hope for their future," it went on, noting that the team will immediately "collocate and interface with the designated Centcom commander in Baghdad, and begin broadcasting and printing approved USG information to the Iraqi public." Centcom stands for US Central Command.

The paper lays out a number of "major tasks" needed to set up the RRMT and its operations and to "translate USG policy and thematic guidance into an information campaign (news and entertainment)".

Among the "themes and messages" to be communicated, the paper ranked first "the de-Ba'athification program", followed by "recent history-telling (eg, Uncle Saddam, History Channel's Saddam's Bomb-Maker, Killing Fields, etc.); USG-approved 'Democracy Series'"; "environmental (marshlands rehydration)"; "mine awareness"; "restarting the oil"; "justice and rule-of-law topics"; and "War Criminals/Truth Commission".

The plan also listed several related themes to be stressed in programing, including "political prisoners and atrocity interviews", "Saddam's palaces and opulence", and "WMD [weapons of mass destruction] disarmament".

As for "Entertainment and News Magazine programming", the plan listed at the top "Hollywood", followed by "News networks", "Arab country donations", and "Sports".

The plan also called for the production of "on-the-shelf programming" during the first month of the occupation, a process that included obtaining the rights to pre-existing programs, producing new programs, securing translations if produced in another language; and preparing print products, including the "first edition of the new Iraq weekly newspaper (with section for missing persons, Shi'a news, Kurd news, and Sunni news)".

All but $2 million of the total budget was to be devoted to media infrastructure and operating costs, including transmitters and studios for both radio and television and microwave links and repeaters.

The PowerPoint presentation called for the RRMT to identify and vet Iraqi media experts and "anchors", and train a group of Iraqi journalists to staff the new networks.

The RRMT should also "identify the media infrastructure that we need left intact, and work with CENTCOM targeteers to find alternative ways of disabling key sites", including, presumably, those media outlets whose messages were not consistent with the themes the Pentagon wished to convey.

"Evidently, the Baghdad headquarters of the Arab satellite network Al-Jazeera was not part of 'the media infrastructure that we need left intact'," noted the NSA's Battle, who pointed to the April 8, 2003, US missile attack that hit the network's Baghdad bureau, killing reporter Tariq Ayoub. The Pentagon had been extensively briefed on the bureau's location before the invasion, and the offices were well marked as a TV facility.

Al-Jazeera's Kabul bureau, which was in a downtown office building, was also destroyed by two "smart bombs" during the US air campaign in Afghanistan in late 2001. In April 2004, during an extended battle covered by Al-Jazeera - for Fallujah, Iraq - President George W Bush suggested attacking the network's headquarters in Qatar during a meeting with British Prime Minister Tony Blair, according to leaked notes of the talks.

(Inter Press Service)


It's the media, stupid (Mar 24, '06)

Media wars: Weapons of choice (Dec 7, '05)

 
 



All material on this website is copyright and may not be republished in any form without written permission.
Copyright 1999 - 2007 Asia Times Online (Holdings), Ltd.
Head Office: Unit B, 16/F, Li Dong Building, No. 9 Li Yuen Street East, Central, Hong Kong
Thailand Bureau: 11/13 Petchkasem Road, Hua Hin, Prachuab Kirikhan, Thailand 77110